- 14. apríl 2016 -
- 26. február 2016 -
- 9. apríl 2015 -
- 30. júl 2014 -
- 3. január 2014 -
- 3. január 2014 -
- 13. december 2013 -
- 10. november 2013 -
- 3. november 2013 -
- 24. október 2013 -
- 3. október 2013 -
- 9. august 2013 -
- 18. marec 2013 -
- 16. september 2012 -
- 19. jún 2012 -
- 17. jún 2012 -
- 19. marec 2012 -
- 12. marec 2012 -
- 23. november 2011 -
- 10. október 2011 -
- 5. október 2011 -
- 5. jún 2011 -
- 20. máj 2011 -
- 21. apríl 2011 -
- 4. apríl 2011 -
- 15. marec 2011 -
- 28. február 2011 -
- 18. február 2011 -
- 15. február 2011 -
- 11. február 2011 -
- 1. december 2010 -
- 1. november 2010 -
- 18. október 2010 -
- 29. september 2010 -
- 29. september 2010 -
- 20. september 2010 -
- 10. apríl 2010 -
- 12. február 2010 -
- 20. december 2009 -
- 18. december 2009 -
- 9. september 2009 -
- 10. apríl 2009 -
- 23. apríl 2008 -
- 22. apríl 2008 -
- 4. január 2008 -
- 6. december 2007 -
- 4. december 2007 -
- 20. november 2007 -
- 29. október 2007 -
- 22. jún 2007 -
- 17. máj 2007 -
- 17. január 2007 -
- 15. január 2007 -
- 30. december 2006 -
- 22. november 2006 -
- 22. apríl 2006 -
- 23. december 2005 -
- 15. apríl 2005 -
- 12. máj 2004 -
- 30. december 2003 -

Vzniká nový mýtus?

Delenie ľudí na lovcov a zberačov je vraj mýtus, ktorý treba vyvrátiť. Namiesto nich sú tu nové podstaty. Kto sú to, čo sú to? Pýta sa Divadlo SkRAT.

Ešte predtým, ako pôjde o charaktery postáv v najnovšej inscenácii bratislavského súboru SkRAT, vezmime napichovačov a lízačov z titulu hry ako pojmy, slová, ktoré šteklia, iritujú, koketujú s dnes tak samozrejmou bezočivosťou.

Tvorcovia opäť stavili na skladačku scénok, typickú pre autorské divadlo. Jednotlivé časti inscenácie dostatočne pevne spájajú herci v rozličných rolách a ľudská hlúposť, ktorej múdro nakladajú.

Máme pocit, že sme sa ocitli v malom, magicky zvrhlom svete, kde sa dejú veci tak, ako nám v uponáhľanej každodennosti ostávajú ich útržky v hlavách.

Nová tvár
Zážitky sú kusé, ale intenzívne, umocňujú ich dobré herecké výkony, živé obrazy a šťavnaté dialógy (mohlo by ich byť viac).

Tvorcovia pokračujú aj v nápaditých technických a hudobných riešeniach.

V zohranom tíme chýbajú niektoré známe tváre, no pribudla i nová - divadelníčka Romana Maliti s pôvabom ženy, ktorá vie byť subtílna aj energická a nechýba jej vzácny dar nielen vymyslieť, ale aj zhmotniť vtip.

Bolestivo dobré výstupy rieši Ľubo Burgr, Milanovi Chalmovskému svedčí chladný ksicht nebezpečného vizionára rovnako ako predposratého zamestnanca, Vít Bednárik dojíma morbídnym monológom o užitočnej smrti, Dana Gudabová zase výpoveďou o úbohom živote veľkej šéfky, Lucia Fričová efektne strháva pozornosť diváka ako asertívna kráska odsúdená na dominanciu.

Dobré divácke vyhliadky
Sme svedkami stretnutia dvoch pipiek s mužským bezvládnym telom, čo stojí za hriech, alebo zúfalého dialógu spolužijúceho páru, v ktorom strašia povahy a trpké skúsenosti z minulých vzťahov, či neobyčajne ostrej výmeny názorov mladej pani nadriadenej so starým pánom inžinierom podriadeným.

V niektorých scénach sa niektorí herci nevyhli miernemu nadužívaniu výrazov ako „proste", „vieš čo", „akože", ktoré sú nositeľmi dojmu autenticity.

Na druhej strane sa dokážu originálne hrať napríklad s krkolomnou terminológiou marketingového či virtuálneho sveta.

Záver inscenácie vyšiel trochu rozpačito, no súbor má v každom prípade na konte ďalšiu inscenáciu, ktorá má dobré divácke vyhliadky, hĺbku aj dramatický potenciál a rukolapne sa dotýka súčasných nudných, často sebazničujúcich vzorcov správania. A nezabúda na Čechova!

Prípadné šťúranie v tejto pilotnej časti sľubovaného dlhodobejšieho projektu by hre nemalo ublížiť.

Divadlo SkRAT: Napichovači a lízači.
Autori textov a účinkujúci: Vít Bednárik, Ľubo Burgr, Lucia Fričová, Dana Gudabová, Milan Chalmovský, Romana Maliti.
Námet a réžia: Dušan Vicen.
Premiéra: 19. 11. v A4 – nultom priestore v Bratislave.

Eva Andrejčáková, SME, 23. 11. 2010