- 14. apríl 2016 -
- 26. február 2016 -
- 9. apríl 2015 -
- 30. júl 2014 -
- 3. január 2014 -
- 3. január 2014 -
- 13. december 2013 -
- 10. november 2013 -
- 3. november 2013 -
- 24. október 2013 -
- 3. október 2013 -
- 9. august 2013 -
- 18. marec 2013 -
- 16. september 2012 -
- 19. jún 2012 -
- 17. jún 2012 -
- 19. marec 2012 -
- 12. marec 2012 -
- 23. november 2011 -
- 10. október 2011 -
- 5. október 2011 -
- 5. jún 2011 -
- 20. máj 2011 -
- 21. apríl 2011 -
- 4. apríl 2011 -
- 15. marec 2011 -
- 28. február 2011 -
- 18. február 2011 -
- 15. február 2011 -
- 11. február 2011 -
- 1. december 2010 -
- 1. november 2010 -
- 18. október 2010 -
- 29. september 2010 -
- 29. september 2010 -
- 20. september 2010 -
- 10. apríl 2010 -
- 12. február 2010 -
- 20. december 2009 -
- 18. december 2009 -
- 9. september 2009 -
- 10. apríl 2009 -
- 23. apríl 2008 -
- 22. apríl 2008 -
- 4. január 2008 -
- 6. december 2007 -
- 4. december 2007 -
- 20. november 2007 -
- 29. október 2007 -
- 22. jún 2007 -
- 17. máj 2007 -
- 17. január 2007 -
- 15. január 2007 -
- 30. december 2006 -
- 22. november 2006 -
- 22. apríl 2006 -
- 23. december 2005 -
- 15. apríl 2005 -
- 12. máj 2004 -
- 30. december 2003 -

V SkRATe padlo ďalšie tabu

„Čo bolo tabu, je dnes klišé.“ A pretože divadlo SkRAT klišé neznáša, čaká na divákov najnovšej inscenácie Tabu všetko možné, len nie to, čo očakávajú. Žiadna divadelná verzia Päťdesiatich odtieňov sivej, ale výprava do spomienok a zážitkov. Práve tie formujú a utvárajú životné pocity, o ktorých sa nehovorí.

Divadlo SkRAT sa po čase vrátilo k metóde kolektívnej tvorby, ktorá už dávno nie je v tomto divadle jedinou formou autorskej práce, no ešte stále v ňom má svoje výsostné postavenie. Jej výsledkom je divadelný tvar, ktorý môže byť pre nepoučeného diváka prekvapujúci. Hoci ani v prípade Tabu tvorcovia neponúkajú štandardne vybudovaný príbeh, istý dejový oblúk badateľný je.

Na jeho začiatku stojí bizarné stretnutie Tutanchamóna so súčasníkmi, ktorí sa pokúšajú svoje prázdne a smutné životy ponúknuť na odbyt iným. Nikto však o nich nemá záujem, a tak sa znova uzavrú do okruhu vlastného nešťastia. Klasická logika ustupuje pred bizarnosťou, formulovaná výpoveď pred pocitom. Vulgarizmy a ošarpanosť sú vo svojej podstate poetické, estetika všednosti sa spája s vysokou metafyzikou. Na všetkom sa dá zasmiať a zároveň treba všetko brať vážne.

Dvojhodinová inscenácia Tabu plynie možno až priveľmi rozvláčnym tempom a je vypĺňaná dialógmi, ktoré evokujú filmovú českú novú vlnu. Najbadateľnejšie sa tento princíp ukazuje počas časti, v ktorej spolu všetky postavy jedia, pijú a s pribúdajúcim alkoholom v krvi sa medzi zdanlivo banálne témy dostávajú záblesky smutnej úprimnosti. Práve v týchto všedných dialógoch sú ukryté tabuizované témy neláskavého detstva, naučenej poslušnosti a neschopnosti zaradiť sa do života. Na vyváženie však tvorcovia ponúkajú prekvapujúce sekvencie ako napríklad opernú áriu, najmä však všadeprítomný drsný humor.

Inscenácia vznikla ako kolektívne dielo Inge Hrubaničovej, Ľuba Burgra, Daniely Gudabovej, Lucie Fričovej, Milana Chalmovského a Vlada Zboroňa, z ktorých herecky najvýraznejšie pôsobia predovšetkým prví dvaja menovaní. Inge Hrubaničová hýbe inscenáciou a prechádza mnohými emocionálnymi rovinami, Ľubo Burgr zas zaujme vtipnou štylizáciou slepého, dobráckeho a trochu prostoduchého Tutanchamóna.

Inscenácia Tabu v divadle SkRAT definuje a obnažuje neradostný životný pocit. Nie je to však len variácia na tému skepsy a rezignácie. Je to súboj, ktorý vedú tvorcovia s vlastnými tabu. Najbližšia repríza predstavenia je vo štvrtok 9. apríla o 20. h v bratislavskom A4 na Karpatskej 2.

 

Hodnotenie Pravdy
3,5 hviezdičiek z 5

Tabu / účinkujúci a tvorcovia: Inge Hrubaničová, Daniela Gudabová, Lucia Fričová, Ľubo Burgr, Milan Chalmovský, Vlado Zboroň / premiéra: 13. 2. 2015, A4 – priestor súčasnej kultúry

 

Soňa Smolková, Pravda, 9. 4. 2015