Kto má rád komorné, hravé divadlo vzťahov, nech beží do A4. Členovia Divadla SkRAT tu vynikajúcim spôsobom interpretujú hru Christophera McKeya Narodeniny.
Súčasný írsky dramatik má na Slovensku premiéru, ale vo viacerých zahraničných divadlách úspešne uviedli jeho Opory barových pultov, Blúznenie a Sex ráno s Hildou K. McKey patrí do prúdu novej drámy, ktorá zobrazuje vzťahy veľmi otvorene. Akoby nová dráma v tomto súťažila s nezávislým filmom, v úsilí vniesť do divadla autentickosť, dokumentárnosť, a tak osloviť aj mladších divákov. Na druhej strane, popri všetkej rozkúskovanosti a formálnej inakosti, „noví dramatici" uctievajú najmä Čechova. A trochu aj klasikov postabsurdnej drámy, Albeeho a Mameta. McKeyove Narodeniny sa pohybujú v čechovovskom bludnom kruhu, s premenlivými partnerstvami, ktoré sa postupne odhaľujú. Ponúka sa tu paralela s Narodeninami Harolda Pintera, no aj keď je humor McKeya menej absurdný ako Pinterov, o to je sviežejší a prístupnejší. Práve humor a irónia sú pridanými hodnotami McKeyovej hry aj v kontexte novej drámy. A tieto kvality ešte viac zvýraznila interpretácia SkRAT-u.
Preklad skúsenej Lenky Bednárovej je presný, ale po úprave inscenátorov ťažko rozpoznateľný. Súbor zvyknutý na kolektívnu tvorbu vniesol do McKeyovho textu toľko zásahov, že je sporné, či ešte ide o jeho hru. Prinajmenšom by bolo férové uviesť v inak rozsiahlom bulletine aspoň slovko úprava. To je bežný postup, na ktorom si zarábajú celé generácie slovenských divadelníkov. Našťastie, úprava SkRAT-u Narodeniny vylepšuje. A tak si môžeme vychutnať parodovanie hereckých afektov v podaní Inge Hrubaničovej, ktorej bohémska Vivian sa zdá byť uzlom hry, nakoniec, oslavujú sa jej narodeniny. Posilňuje to aj prítomnosť jej milenca, ktorý toho veľa nenavraví: Milan Chalmovský akoby sa nie celkom prebral z Kómy v Opere SND, odkiaľ na premiéru došprintoval do A4 dobrú polhodinku po ôsmej, keď sa malo začať. Pravdupovediac, mohol dobehnúť rovno na javisko do rozohraného predstavenia. Nemá veľa priestoru. Naopak je to s Catherine Zuzany Piussi, ktorá prehadzuje stránky časopisu ako osudy mužov svojho života: manžela, hudobného skladateľa Matthewa a milenca, básnika Stanleyho. Ľubo Burgr a Dušan Vicen podávajú životné výkony na hranici možností slovenského činoherného herectva.
Neveríte? Príďte sa pozrieť do A4 na divadelnú udalosť roka.
Juraj Šebesta, Pravda, 3. 1. 2008, str. 20